Er gaat niets boven poedersneeuw om je spanning op te wekken. Maar om een veilige en plezierige tijd te hebben, is het belangrijk om een praktische en gemakkelijk te gebruiken airbagrugzak te kiezen. Hier is alles wat je moet weten voordat je een keuze maakt.
Om te weten welke airbag je moet kiezen, moet u begrijpen hoe hij werkt. Het principe is eenvoudig en is gebaseerd op de theorie van omgekeerde segregatie. Wanneer korrelig materiaal stroomt, stijgen de grotere deeltjes naar de top en worden de kleinere naar de bodem gezogen. Als de lawinebag uitzet, vergroot hij het volume van je lichaam en houdt je dus boven water als er een lawine komt. Het kan echter gebeuren dat een skiër met een airbag-rugzak begraven is, maar vaak steekt ten minste een deel van zijn ABS uit, zodat hij gemakkelijk kan worden opgespoord.
Hierdoor is het sterftecijfer van mensen die in een lawine terechtkomen terwijl ze een airbagrugzak dragen minder dan 5%, vergeleken met 13% voor slachtoffers die geen anti-lawineapparaat dragen. Maar om je airbag zijn werk te laten doen, moet je hem vroeg genoeg activeren. Blijf dus zeer waakzaam en mis de boot niet: beter voor niets een persluchtpatroon gebruiken en alle overlevingskansen aan je kant zetten.
De technologie van de lawinerugzak evolueert voortdurend, en veel fabrikanten hebben hun eigen technologie ontwikkeld. Zij herhalen echter alle min of meer de volgende 3 activeringssystemen: met een kabel (een gaspatroon vult het drijfvermogenzakje van de rugzak), met pyrotechniek (een naald doorboort een persluchtpatroon) en met een knop (activering van een blaassysteem). Van de lawinerugzak die op de markt verkrijgbaar zijn, zijn hier de meest opmerkelijke:
Dit was de eerste die op de markt verscheen en het succes duurt voort. Door eenvoudig aan het handvat te trekken, wordt een pyrotechnisch systeem in werking gesteld dat voldoende druk genereert zodat de naald de persluchtpatroon kan doorboren. Vervolgens worden twee ballonnen van elk 85 liter opgeblazen. Het grote voordeel van deze avalanchebag is dat, als een van de ballonnen beschadigd raakt, je de tweede nog hebt om je drijvende te houden. Aan de andere kant biedt het niet veel bescherming voor het hoofd van de skiër. Als je je airbagrugzak toch gebruikt, moet je hem naar een dealer brengen om het patroon bij te vullen en het handvat te vervangen.
De airbag wordt geactiveerd door een kabel die met een hendel wordt bediend. Een luchtpatroon wordt dan doorboord en vult de ballon. Net als bij de Avalanche Bag ABS moet je het luchtpatroon na gebruik herladen. De twee belangrijkste voordelen van deze technologie zijn dat de opgeblazen ballon (150 liter) U-vormig is en dus het hoofd perfect omsluit, maar ook dat je je airbagsysteem alleen mee kunt nemen als je buiten de piste gaat. RAS" staat voor "Removable Airbag System". Als je zowel van skiën op de piste houdt als van freeriden of wandelen, is het aan te raden om te kiezen voor een airbag-rugzak van dit type.
De Avalanche Backpack PAS (Protection Airbag System) werkt als een RAS-airbag. Het ballonsysteem (150 liter) is niet afneembaar, maar is gedeeltelijk ondergebracht in de schouderriemen, wat een grote capaciteit mogelijk maakt en dus interessant is voor lange tochten. Aan de andere kant lijdt hij een beetje aan comfort, omdat de schouderbanden nogal stijf zijn.
Dankzij een handvat dat je niet moet vergeten in je tas te schroeven, wordt het persluchtpatroon geactiveerd. In een paar seconden wordt een unieke U-vormige ballon van 150 liter opgeblazen. Het hoofd en de nek zijn goed beschermd, maar het lichaam niet. Bovendien wordt het erg moeilijk om te skiën als de ballon eenmaal is afgegaan. Kiezen voor een BCA Float airbag rugzak betekent kiezen voor een avalanche tas die gemakkelijk te gebruiken is, maar ook gemakkelijk bij te vullen omdat er kits zijn om je luchtpatronen klaar te maken.
Hier ligt de nadruk ook op gebruiksgemak, want met een druk op de knop start een blazer die buitenlucht gebruikt om de airbag van 200 liter, de grootste op de markt, op te blazen. De blazer wordt gevoed door een lithium-ion batterij, waarvan je het niveau op elk moment kunt controleren. Het grote voordeel van deze avalanche tas technologie is dat je hem zo vaak kunt gebruiken als je wilt, omdat er geen patroon voor nodig is. Het is dus perfect voor training, ook al betekent het een zwaarder gewicht dan cartridge modellen.
GOED OM TE WETEN: DE JUISTE VEILIGHEIDSUITRUSTING VOOR BUITEN DE PISTE
Om de regels van de lawineveiligheid te respecteren, is het belangrijk om een rugzak met airbag te hebben, maar ook om uitgerust te zijn met de 3 benodigdheden voor buiten de piste: de lawinepieper, de sonde en de lawineschep.
Of je nu gaat wandelen of skiën, het is belangrijk om te letten op het gewicht dat je inpakt. Hoe groter je een rugzak neemt, hoe zwaarder hij zal zijn, zelfs als hij leeg is. En dan hebben we het avalanche bag-systeem zelf nog niet meegerekend, dat meestal tussen 1 kg en 3,5 kg weegt. Als je slechts af en toe buiten de piste gaat, probeer dan het volume van je tas tot een minimum te beperken. Voor langere tochten of zelfs meerdaagse excursies moet je daarentegen wel kiezen voor een airbagrugzak waarin je je lawineveiligheidsuitrusting en -apparatuur kunt opbergen. Om aan lichtheid te winnen, kan je bij sommige modellen avalanche bags de stalen patronen vervangen door lichtere carbon modellen.
Door te kiezen voor een rugzak met airbag kan je je overlevingskansen in geval van een lawine aanzienlijk vergroten. Verschillende capaciteiten en technologieën en verschillende prijzen: het aanbod is zeer divers, zodat je het model kunt vinden dat je zal vergezellen tijdens je off-piste tochten.
DE DRIE BELANGRIJKSTE PUNTEN OM TE ONTHOUDEN BIJ HET KIEZEN VAN JE AIRBAG RUGZAK: